Martin:<\/strong> Lenku Oravcovou jsem potkal na jednom hathaj\u00f3gov\u00e9m v\u00fdcviku. Mezi ostatn\u00edmi lektory, kte\u0159\u00ed se v\u00edce \u010di m\u00e9n\u011b dr\u017eeli linie „tradi\u010dn\u00ed“ hatha j\u00f3gy, p\u016fsobila jako z jin\u00e9ho sv\u011bta. Jej\u00ed pojet\u00ed toti\u017e vedle j\u00f3gy a jej\u00ed filosofie zahrnovalo nosn\u00e9 poznatky z r\u016fzn\u00fdch odv\u011btv\u00ed z\u00e1padn\u00ed v\u011bdy. Poprv\u00e9 jsem tedy sly\u0161el slova jako: v\u00fdvojov\u00e1 kineziologie, fascie, teorie biotensegrity a jin\u00e9.<\/em> Kdy\u017e mi Lenka po t\u011bch letech, je\u017e uplynuly od na\u0161eho prvn\u00edho setk\u00e1n\u00ed, \u0159ekla, \u017ee chce otev\u0159\u00edt vlastn\u00ed \u0161kolu j\u00f3gy, zaradoval jsem se. T\u011b\u0161\u00edm se, a\u017e z jej\u00edho poctiv\u00e9ho celostn\u00edho p\u0159\u00edstupu budou \u010derpat i dal\u0161\u00ed.<\/em> <\/p>\n Martin<\/strong>: Jako prvn\u00ed se nab\u00edz\u00ed ot\u00e1zka, jak to cel\u00e9 vlastn\u011b za\u010dalo, jak ses dostala k\u00a0j\u00f3ze?<\/strong><\/p>\n Lenka<\/strong>: Vystudovala jsem tane\u010dn\u00ed konzervato\u0159 a kdy\u017e jsem skon\u010dila s\u00a0tane\u010dn\u00ed profes\u00ed, byl p\u0159echod k\u00a0n\u011bjak\u00e9 \u0161etrn\u011bj\u0161\u00ed pravideln\u00e9 pohybov\u00e9 aktivit\u011b nutnost\u00ed na v\u0161ech \u00farovn\u00edch: aby se t\u011blo nerozpadlo, aby se srdci nest\u00fdskalo a proto\u017ee hlava nic jin\u00e9ho neum\u011bla \ud83d\ude42\u00a0Dal\u0161\u00edm d\u016fvodem bylo tak\u00e9 to, \u017ee m\u00fdm kon\u00ed\u010dkem byla z\u00e1padn\u00ed i v\u00fdchodn\u00ed filozofie a zdrav\u00fd \u017eivotn\u00ed styl. J\u00f3ga se mi tehdy jevila jako optim\u00e1ln\u00ed spojen\u00ed pohybu, filozofie a zdrav\u00ed.<\/p>\n M: Zm\u00ednila jsi tanec. Dalo by se \u0159\u00edct, co maj\u00ed j\u00f3ga a tanec spole\u010dn\u00e9?<\/strong><\/p>\n L<\/strong>: Zaj\u00edmav\u00e1 ot\u00e1zka… posledn\u00ed dobou si st\u00e1le v\u00edc uv\u011bdomuji, \u017ee by m\u011bla b\u00fdt modern\u00ed j\u00f3ga tanci v\u00a0ur\u010dit\u00e9m sm\u011bru podobn\u00e1, aby byla zdrav\u00e1. A nemysl\u00edm samoz\u0159ejm\u011b klasick\u00fd balet nebo spole\u010densk\u00e9 tance, zkr\u00e1tka \u017e\u00e1dn\u00fd konkr\u00e9tn\u00ed tane\u010dn\u00ed styl. M\u00e1m na mysli podstatu tance, tedy \u017ee t\u011blem vyjad\u0159ujeme n\u011bjakou my\u0161lenku, emoci, z\u00e1m\u011br. Nejde tedy o strnul\u00e9 napodobov\u00e1n\u00ed vn\u011bj\u0161\u00ed formy, o snahu poskl\u00e1dat t\u011blo do neobvykl\u00fdch tvar\u016f, n\u011bco stla\u010dit a n\u011bco nat\u00e1hnout, jak se to pr\u00e1v\u011b v\u00a0j\u00f3ze \u010dasto d\u011bje. V\u00a0tanci by m\u011blo j\u00edt o \u201eflow stav\u201c, kdy forma vyza\u0159uje zevnit\u0159 a pozice, by\u0165 navenek nehybn\u00e1, je obrazem vnit\u0159n\u00edho procesu. V\u00a0j\u00f3ze se n\u011bkdy zmi\u0148uj\u00ed v\u00a0souvislosti s\u00a0vnit\u0159n\u00edm obsahem v\u00fdrazy \u201ebhava\u201c (st\u00e1v\u00e1n\u00ed se n\u011b\u010d\u00edm, charakter) nebo \u201emudr\u00e1\u201c (gesto), ale v\u011bt\u0161inou se se z\u00e1m\u011brem pohybu nebo pozice moc nepracuje. Mysl\u00edm si, \u017ee proto jsou terapeuticky tak \u00fasp\u011b\u0161n\u00e9 syst\u00e9my jako nap\u0159. taj\u010di, proto\u017ee jsou jak\u00fdmsi bojovo-energetick\u00fdm tancem. M: Jsi zn\u00e1m\u00e1 t\u00edm, \u017ee j\u00f3gu propojuje\u0161 s modern\u00edmi poznatky z\u00e1padn\u00ed v\u011bdy, mohla bys na\u00a0<\/strong>n\u011bjak\u00e9m p\u0159\u00edkladu uk\u00e1zat, jak spolu j\u00f3ga a v\u011bda mohou fungovat? Pro \u0159adu lid\u00ed je to\u00a0<\/strong>oxym\u00f3ron.<\/strong><\/p>\n L: Asi nejlep\u0161\u00edm p\u0159\u00edkladem jsou nov\u00e9 poznatky o pojivov\u00e9 tk\u00e1ni (o fasci\u00edch). Objas\u0148uj\u00ed pro\u010d a jak funguj\u00ed n\u011bkter\u00e9 j\u00f3gov\u00e9 techniky, u kter\u00fdch jsme se d\u0159\u00edv museli spokojit jen s\u00a0vysv\u011btlen\u00edm, \u017ee se tam n\u011bco d\u011bje s\u00a0pr\u00e1nou, agni apod. Nebo poznatky v\u00fdvojov\u00e9 kineziologie, kter\u00e1 pracuje se z\u00e1kladn\u00edmi vzorci pohybu a d\u00e1v\u00e1 tak ur\u010dit\u00fd \u0159\u00e1d do jinak velmi prom\u011bnliv\u00e9ho a t\u011b\u017eko V\u0161echny j\u00f3gov\u00e9 techniky maj\u00ed v\u00a0z\u00e1kladu p\u0159irozen\u00e9 t\u011blesn\u00e9 a du\u0161evn\u00ed funkce. Ty m\u016f\u017eeme do ur\u010dit\u00e9 m\u00edry ovl\u00e1dat, zv\u00fdraznit, utlumit, ale st\u00e1le p\u016fjde \u201epouze\u201c o pozn\u00e1v\u00e1n\u00ed a pr\u00e1ci s n\u011b\u010d\u00edm, co v\u00a0n\u00e1s u\u017e v\u00a0podstat\u011b je. Tak\u017ee opravdov\u00fd jog\u00edn je vlastn\u011b v\u011bdec \u263a<\/p>\n M: Nab\u00edz\u00ed se ot\u00e1zka: \u201ePro\u010d otev\u00edrat novou j\u00f3govou \u0161kolu, kdy\u017e za\u010d\u00edn\u00e1 b\u00fdt na trhu\u00a0<\/strong>s\u00a0j\u00f3gov\u00fdm vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00edm evidentn\u00ed p\u0159etlak?\u201c<\/strong><\/p>\n L: Posledn\u00ed dobou vn\u00edm\u00e1m st\u00e1le se zv\u011bt\u0161uj\u00edc\u00ed a pro j\u00f3gu v\u00a0kone\u010dn\u00e9m d\u016fsledku dost nebezpe\u010dn\u00fd rozpor mezi teori\u00ed a prax\u00ed. Tedy mezi t\u00edm, jak se j\u00f3ga v\u00a0m\u00e9di\u00edch prezentuje (jako spojen\u00ed t\u011blo formuj\u00edc\u00ed gymnastiky, fyzioterapie a psychoterapie) a t\u00edm, co je lektor na b\u011b\u017en\u00e9 skupinov\u00e9 lekci s\u00a0v\u011bt\u0161inovou klientelou schopn\u00fd ud\u011blat.<\/p>\n U\u010d\u00edm budouc\u00ed lektory u\u017e sedm let a pozoruji, jak m\u00e1 tento rozpor negativn\u00ed vliv i na j\u00f3gov\u00e9 vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed. Obraz v\u0161emocn\u00e9 j\u00f3gy l\u00e1k\u00e1 k\u00a0jej\u00edmu studiu, ale dos\u00e1hnout hlub\u0161\u00edho pochopen\u00ed zab\u011bhnut\u00fdmi vzd\u011bl\u00e1vac\u00edmi zp\u016fsoby ve vymezen\u00e9m \u010dase je velmi obt\u00ed\u017en\u00e9. Sama jsem absolvovala mnoho vzd\u011bl\u00e1vac\u00edch proces\u016f v\u00a0r\u016fzn\u00fdch cvi\u010debn\u00edch a j\u00f3gov\u00fdch stylech, na nejni\u017e\u0161\u00ed i nejvy\u0161\u0161\u00ed \u00farovni, a p\u0159i tom ve mn\u011b postupn\u011b nar\u016fstal pocit, \u017ee by se to p\u0159eci dalo d\u011blat l\u00e9pe.<\/p>\n M: Jak to mysl\u00ed\u0161?<\/strong><\/p>\n L: Vn\u00edm\u00e1m tu dva mo\u017en\u00e9 extr\u00e9my. Prvn\u00ed je p\u0159ehlcen\u00ed informacemi, kter\u00e9 s j\u00f3gou jako\u017eto integr\u00e1ln\u00ed a hloubkovou discipl\u00ednou nesouvisej\u00ed. Ono je to t\u011b\u017ek\u00e9. Vzhledem k\u00a0po\u017eadavk\u016fm ministerstva m\u00e1 velk\u00e1 \u010d\u00e1st \u0161kol spole\u010dn\u00fd z\u00e1klad (anatomii, fyziologii, M: A ten druh\u00fd extr\u00e9m?<\/strong><\/p>\n L: P\u0159\u00edli\u0161 \u00fazk\u00fd z\u00e1b\u011br. N\u011bkter\u00e9 \u0161koly u\u010d\u00ed pouze jeden styl j\u00f3gy (nejhrub\u0161\u00ed je d\u011blen\u00ed dynamick\u00e1 versus \u201etradi\u010dn\u00ed\u201c Nav\u00edc obecn\u011b se v\u00a0j\u00f3gov\u00e9m sv\u011bt\u011b velmi \u010dasto papou\u0161kuj\u00ed definice a d\u016fle\u017eit\u011b a mysticky zn\u011bj\u00edc\u00ed tvrzen\u00ed bez jasn\u00e9ho pochopen\u00ed a n\u00e1vaznosti na sou\u010dasn\u00e9 poznatky a b\u011b\u017en\u00fd \u017eivot. Tak vznik\u00e1 mnoho rozpor\u016f, kdy teorie \u0159\u00edk\u00e1 n\u011bco, ale ve skute\u010dnosti to nelze naplnit, anebo se ani nev\u00ed, jak to vlastn\u011b \u201cdoopravdy\u201d m\u00e1 vypadat. M: Jak\u00e1 je Tvoje vize?<\/strong><\/p>\n L: M\u00fdm snem je j\u00f3gov\u00e9 vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed bez balastn\u00edch informac\u00ed, bez definic pro definice, bez esoterick\u00fdch \u201ebajek\u201c, bez \u201ehran\u00ed si na Indii\u201c, ale s\u00a0\u00factou k\u00a0jej\u00edmu odkazu. M: Jak to mysl\u00ed\u0161?<\/strong><\/p>\n L: Jak u\u017e bylo \u0159e\u010deno, j\u00f3ga v\u00a0r\u00e1mci ministersk\u00e9 akreditace spad\u00e1 pod oblast sportu. Tak\u017ee \u201eofici\u00e1ln\u011b\u201c (podle sm\u011brnic ministerstva) by m\u011bl b\u00fdt j\u00f3gov\u00fd u\u010ditel sportovec a podle toho, jak se j\u00f3ga prezentuje ve\u0159ejnosti, nav\u00edc fyzioterapeut a psycholog v\u00a0jednom. A to nesm\u00edme zapomenout na to, \u017ee naprost\u00fdm z\u00e1kladem j\u00f3gov\u00e9 filozofie jsou etick\u00e1 pravidla, tak\u017ee ke\u00a0sportovci, fyzioterapeutovi a psychologovi mus\u00edme je\u0161t\u011b p\u0159idat… dobr\u00e9ho \u010dlov\u011bka(!!!) Ale na takhle vysok\u00fd c\u00edl m\u00e1me stejn\u00fd rozsah a z\u00a0velk\u00e9 \u010d\u00e1sti i n\u00e1pl\u0148 vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed jako tren\u00e9r z\u00a0posilovny, fotbalista nebo jak\u00fdkoliv jin\u00fd sportovec (nic proti nim;-)).<\/p>\n
\nPro m\u011b osobn\u011b toto znamenalo kompletn\u00ed zm\u011bnu pojet\u00ed praxe \u00e1san. D\u00edky Lence jsem si uv\u011bdomil p\u0159edev\u0161\u00edm dv\u011b v\u011bci. A sice, \u017ee praxe j\u00f3gy by nem\u011bla b\u00fdt jen o \u00fasil\u00ed a discipl\u00edn\u011b, ale hlavn\u011b o vn\u00edm\u00e1n\u00ed a jemn\u00e9m nastavov\u00e1n\u00ed. Jin\u00fdmi slovy nejde o to vlastn\u00ed t\u011blo „n\u00e1sil\u00edm“ p\u0159etv\u00e1\u0159et, ale sp\u00ed\u0161e znovunal\u00e9zat a posilovat jeho p\u0159irozen\u00e9 fungov\u00e1n\u00ed, jin\u00fdmi slovy obnovovat „tov\u00e1rn\u00ed nastaven\u00ed“. Druh\u00fdm d\u016fle\u017eit\u00fdm faktem pro m\u011b je, \u017ee p\u0159es v\u0161echnu fascinaci „exotick\u00fdmi“ naukami v\u00fdchodu, m\u00e1me po\u0159\u00e1d „z\u00e1padn\u00ed mozek“ a n\u011bkter\u00e9 koncepty (nap\u0159. pan\u010dak\u00f3\u0161a popisuj\u00edc\u00ed r\u016fzn\u00e9 vrstvy a \u00farovn\u011b na\u0161\u00ed osobnosti) jsou sn\u00e1ze pochopiteln\u00e9, pokud je vysv\u011btlen\u00ed dopln\u011bno o v\u00fdsledky v\u011bdeck\u00e9ho b\u00e1d\u00e1n\u00ed. <\/em>
\nP\u0159\u00edstup kombinuj\u00edc\u00ed exaktnost z\u00e1padu s moudrost\u00ed v\u00fdchodu (i kdy\u017e je velmi zjednodu\u0161en\u00e9 a zkresluj\u00edc\u00ed o tom takhle uva\u017eovat) mi p\u0159ijde v dne\u0161n\u00ed dob\u011b zvl\u00e1\u0161\u0165 p\u0159\u00ednosn\u00fd. Informac\u00ed, a\u0165 u\u017e ze z\u00e1padu nebo z v\u00fdchodu, dnes m\u00e1me dostatek (mo\u017en\u00e1 i v\u00edce, ne\u017e je t\u0159eba), probl\u00e9m b\u00fdv\u00e1 s jejich interpretac\u00ed a zasazen\u00edm do kontextu. Pokud se to poda\u0159\u00ed, mohou se informace navz\u00e1jem dopl\u0148ovat a zrcadlit a\u017e vznikne n\u011bco, co m\u00e1 jednak pevn\u00e9 ko\u0159eny a jednak dalek\u00fd p\u0159esah. Lenka je jednou z m\u00e1la, kdo toto dovedou.<\/em><\/p>\n
\n S Lenkou se \u010das od \u010dasu sejdeme nad opulentn\u00ed sn\u00eddan\u00ed a dlouze hovo\u0159\u00edme (dob\u0159e, j\u00e1 sp\u00ed\u0161 poslouch\u00e1m). Tady p\u0159ekl\u00e1d\u00e1m zkr\u00e1cenou verzi jednoho takov\u00e9ho rozhovoru o j\u00f3ze, tanci, propojen\u00ed a hlavn\u011b o nov\u00e9m projektu.<\/em><\/p>\n
\n\u010c\u00edm je t\u011blo pru\u017en\u011bj\u0161\u00ed, t\u00edm l\u00e9pe a sn\u00e1ze se s\u00a0n\u00edm m\u016f\u017eeme vyjad\u0159ovat \u2013 komunikovat nejen navenek, ale i uvnit\u0159 sebe sam\u00fdch. V dobr\u00e9m tanci stejn\u011b jako v dobr\u00e9 j\u00f3ze m\u016f\u017eeme za\u017e\u00edvat radostn\u00e9 propojen\u00ed s\u00a0vlastn\u00edm t\u011blem… a radost l\u00e9\u010d\u00ed…<\/p>\n
\ndefinovateln\u00e9ho procesu, jak\u00fdm je pohyb.
\nMysl\u00edm si, \u017ee j\u00f3ga a v\u011bda by se mohly skv\u011ble dopl\u0148ovat, kdyby se j\u00f3ga zbavila fale\u0161n\u00e9 esoteriky a v\u011bdci m\u011bli v\u00edc vlastn\u00ed sebepozn\u00e1vac\u00ed praxe.<\/p>\n
\npedagogiku a psychologii) se sporty a fitness. To se zd\u00e1 na prvn\u00ed pohled logick\u00e9, ale ve skute\u010dnosti to v\u011bt\u0161inou obn\u00e1\u0161\u00ed pr\u00e1v\u011b velk\u00e9 mno\u017estv\u00ed zbyte\u010dn\u00fdch informac\u00ed. Zkr\u00e1tka spoustu pou\u010dek a term\u00edn\u016f bez vz\u00e1jemn\u00fdch souvislost\u00ed a p\u0159\u00edm\u00e9 n\u00e1vaznosti k\u00a0j\u00f3ze. N\u011bkter\u00e9 v\u011bci si snad \u010dlov\u011bk se zku\u0161enostmi a v\u011bt\u0161\u00edm rozhledem dok\u00e1\u017ee d\u00e1t do kontextu s\u00e1m, ale za\u010d\u00e1te\u010dn\u00edk jen t\u011b\u017eko. Jin\u00e9 v\u011bci pro u\u010ditele j\u00f3gy snad ani upot\u0159eben\u00ed nemaj\u00ed.
\nTakov\u00e1 perli\u010dka pro ilustraci, j\u00e1 jsem se t\u0159eba u\u010dila (v\u00a0r\u00e1mci nejvy\u0161\u0161\u00edho j\u00f3gov\u00e9ho vzd\u011bl\u00e1n\u00ed p\u0159i FTVS) na\u00a0psychologii jak zvl\u00e1dat p\u0159edz\u00e1vodn\u00ed tr\u00e9mu, na\u00a0pedagogice jak sestavovat tr\u00e9ninkov\u00e9 jednotky v\u00a0z\u00e1vislosti na z\u00e1vodn\u00edm obdob\u00ed a jin\u00e9 tomu podobn\u00e9 a stejn\u011b \u201ez\u00e1sadn\u00ed\u201c informace. Bohu\u017eel se ze v\u0161ech t\u011bhle v\u011bc\u00ed psaly pom\u011brn\u011b obt\u00ed\u017en\u00e9 testy, tak\u017ee je ne\u0161lo jako zbyte\u010dn\u00e9 jen tak hodit za hlavu.<\/p>\n
\nhatha). V\u00a0z\u00e1kladu je to vlastn\u011b mnohem jednodu\u0161\u0161\u00ed, ale bez p\u0159esahu do jin\u00fdch syst\u00e9m\u016f (nejen j\u00f3gov\u00fdch), bez odstupu a nadhledu pak v\u011bt\u0161inou chyb\u00ed ch\u00e1p\u00e1n\u00ed hlub\u0161\u00edch souvislost\u00ed. T\u00edm mysl\u00edm, pro\u010d ty z\u00e1sadn\u00ed prvky\u00a0konkr\u00e9tn\u00edho stylu vznikly, kdy a k\u00a0\u010demu jsou dobr\u00e9 a kdy a k\u00a0\u010demu ne.
\nJednostylov\u00ed praktikuj\u00edc\u00ed inklinuj\u00ed k\u00a0p\u0159edpoklad\u016fm, \u017ee maj\u00ed n\u011bco v\u00fdjime\u010dn\u00e9ho, co jin\u00e9 syst\u00e9my nemaj\u00ed a k\u00a0p\u0159esv\u011bd\u010den\u00ed \u201epouze my d\u011bl\u00e1me tu Pravou a Nejlep\u0161\u00ed J\u00f3gu\u201c.<\/p>\n
\nA pak je tu asi je\u0161t\u011b jeden extr\u00e9m, a to jsou rychlokva\u0161n\u00e9\/intenzivn\u00ed kurzy \u2013 j\u00f3gov\u00fdm lektorem za m\u011bs\u00edc. Ty maj\u00ed v\u00fdznam snad jen pro dlouhodob\u011b praktikuj\u00edc\u00ed, kte\u0159\u00ed u\u017e maj\u00ed na co informace \u201ezav\u011bsit\u201c. Za\u010d\u00e1te\u010dn\u00edk si nedok\u00e1\u017ee za tak kr\u00e1tkou dobu vytvo\u0159it ani fyzickou, ani v\u011bdomostn\u00ed nosnou strukturu.<\/p>\n
\nVzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed, kter\u00e9 podporuje ch\u00e1p\u00e1n\u00ed souvislost\u00ed nap\u0159\u00ed\u010d prostorem i \u010dasem a d\u00e1v\u00e1 informace, kter\u00e9 jsou funk\u010dn\u00ed pro b\u011b\u017en\u00fd \u017eivot. Vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed, kter\u00e9 nevytv\u00e1\u0159\u00ed rozpor mezi teori\u00ed a prax\u00ed.
\nM\u00e1m radost, \u017ee na tomto neskromn\u00e9m c\u00edli budu spolupracovat s kolegy, pro kter\u00e9 je j\u00f3ga nebo terapeutick\u00e1 pr\u00e1ce s lidmi dlouholet\u00fdm kon\u00ed\u010dkem i profes\u00ed a kte\u0159\u00ed si u\u017e pro\u0161li cestou nad\u0161en\u00ed i zklam\u00e1n\u00ed a nechyb\u00ed jim nadhled ani \u201ezdrav\u00fd selsk\u00fd rozum\u201c Z\u00e1rove\u0148 si uv\u011bdomuji, \u017ee v\u0161echny j\u00f3gov\u00e9 \u0161koly se sna\u017e\u00ed splnit nesplniteln\u00e9.<\/p>\n